I draw from an interdisciplinary approach to sociology and marketing to analyse the contemporary society and capitalistic transformations through consumption phenomena.
My current primary research project analyses the role of authenticity in contemporary taste and consumption patterns. To reach this aim, my research focuses on the role of small retailers and micro-entrepreneurs in the neo-craft (food and beverage) industries. The broader goal of the project is to better understand the current resurgence of production and consumption of craft products, and the related transformations of contemporary capitalism.
A second relevant stream of research focuses on digital cultures: in particular the use of digital methods for social research, the production and consumption of media in the digital realm and the role algorithms play in this process.
A third research interest concerns the impact of the cultural and creative industries on processes of urban transformation.
IT
Il mio principale campo di ricerca attuale attinge da un approccio interdisciplinare agli studi sui consumi per analizzare il ruolo dell’autenticità nel gusto contemporaneo e nei modelli di consumo. Per raggiungere questo obiettivo, la mia ricerca si concentra sul ruolo dei piccoli commercianti e microimprenditori nelle industrie neo-artigianali. L’obiettivo più ampio del progetto è comprendere meglio l’attuale rinascita della produzione e del consumo di prodotti artigianali e le relative trasformazioni del capitalismo contemporaneo.
Un mio secondo filone di ricerca rilevante riguarda le culture digitali: in particolare l’uso di metodi digitali per la ricerca sociale, la produzione e il consumo di media nel regno digitale e il ruolo degli algoritmi in questo processo.
Un terzo interesse di ricerca concerne l’impatto delle industrie culturali e creative sui processi di trasformazione urbana.